SP47-001 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

SP45-139 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

SP45-139 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

SM41-43 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

SP30-006 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

SR61-001 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

EW90-12 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

SM03-136 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

Ls40-5438 | Parowozownia Kościerzyna Skansen

OKl27-27 | Lokomotywownia Gdynia Grabówek PKP IC

OKl27-27 | Lokomotywownia Gdynia Grabówek PKP IC

Oznaczenie: OKl27-27
Rok produkcji: 1931
Producent: H. Cegielski Sp. Akc., Poznań (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Krótka nota odnośnie parowozu OKl27-27
W połowie lat 20-stych ubiegłego wieku Ministerstwo Komunikacji skierowało do Zakładów imienia Hipolita Cegielskiego w Poznaniu wniosek stworzenia dokumentacji nowego typu parowozu, który w założeniach przeznaczony miał być do obsługi połączeń kolejowych w aglomeracjach miejskich i na ważniejszych liniach o znaczeniu lokalnym.
Założenia konstrukcyjne parowozu powstały przy udziale inż. Wacława Łopuszańskiego i pod kierunkiem Inżyniera Stanisława Domaniewskiego, autorem projektu był natomiast zespół fabryczny HCP pod kierownictwem inż. Gustawa Brylinga. Efektem prac, był zatwierdzony w roku 1927 przez Ministerstwo Komunikacji projekt nowego typu tendrzaka o okładzie osi 1-3-1. Była to pierwsza w pełni rodzima konstrukcja, zaprojektowana przez Polskich inżynierów i zbudowana całkowicie w kraju. W 1928 roku wyprodukowano cztery pierwsze egzemplarze nowej serii parowozu oznaczonej jako OKl27. Do roku 1933, w Zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu wyprodukowano łącznie 122 egzemplarze lokomotywy.
Gdyński egzemplarz, wyprodukowano w 1931, posiadający numer fabryczny 230, jest jedynym z czterech zachowanych w kraju parowozów serii OKl27. Przed wojną oznaczony jako OKl27-68, w czasie okupacji jako DRG 75 1254, po wojnie otrzymał numer OKl27-27.
Przez lata eksploatacji, związany był z lokomotywownią w Warszawie, Dęblinie, Olsztynie, Ostródzie, Zebrzydowicach, Kędzierzynie Koźlu oraz Zajączkowie Tczewskim. Z dniem 04 września 1978 roku został skreślony z inwentarza Polskich Kolei Państwowych i w roku 1980, dzięki inicjatywie Gdyńskich Kolejarzy, został ustawiony jako pomnik przy Lokomotywowni Pozaklasowej Gdynia Grabówek.
Ważniejsze dane techniczne:
Średnica cylindrów: 540mm;Skok tłoka 630mm; Średnica kół napędowych: 1500mm; Średnica kół tocznych: 860mm; Nadciśnienie pary w kotle: 14atm; Powierzchnia ogrzewalna kotła: 122,7m2; Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza: 42,2m2; Powierzchnia rusztu: 2,6m2; Masa próżnego parowozu: 61,5t; Masa służbowa: 80,5t; Największy nacisk na osi: 17,5t; Prędkość konstrukcyjna: 80km/h; Rozstaw osi skrajnych 9 000mm; Pojemność skrzyni wodnej: 10m3; Pojemność skrzyni węglowej: 4t; Długość całkowita: 12 613mm.

Album: Stacja (00426): Gdynia Grabówek Lokomotywownia

Kategorie: Pojazdy kolejowe Stacje Tablice znamionowe pojazdów i detale

Tagi: #Dodanie_2024-04 #Gmina: Gdynia #Linia 0960: Gdynia Główna - Gdynia Postojowa #Linie: Normalnotorowe #Linie: Zelektryfikowane #Lokomotywy: Zabytki kolejowe #Lokomotywy: Zabytki kolejowe (HCP) #Pojazd: OKl27-27 #Producent: HCP (H. Cegielski - Poznań) (Polska) #Rok produkcji: 1931 #Stacja (00426): Gdynia Grabówek Lokomotywownia #Województwo: pomorskie