W kolejnej serii zdjęć prezentuję stację w głównie stację wąskotorową w Rudach. Naprawdę warto się tam wybrać.
W tej serii dodałem 318 nowych zdjęć z następujących stacji:
Pyskowice
Radzionków
Radzionków Rojca
Repty Kopalnia Zabytkowa
Rudniki koło Częstochowy
Rudy
Rybnik Stodoły
11 listopada miał miejsce ostatni mój wyjazd na zdjęcia w tym roku. Nieco inaczej w stosunku do latach ubiegłych nie pojechałem na Tarnowskie Góry, tym razem głównym celem wyjazdu był Lubliniec. Konkretnie na tym wyjeździe celem było sfotografowanie brakującej tablicy pamiątkowej upamiętniającej 120 rocznicę linii Kalety – Lubliniec – Kluczbork (143). Tablica ta zawisła na lublinieckim dworcu w dniu 9 listopada 2004 roku czyli ponad 18 lat temu. Na stacji w Lublińcu byłem dotychczas dwukrotnie jednak jakimś trafem przegapiłem tą tablicę. Dodatkowym celem tego wyjazdu był nowy przystanek osobowy Kochcice-Glinica został on wybudowany w 2020 roku i leży na linii 143 pomiędzy stacjami Lubliniec, a Ciasna. W miejscu przystanku był jedynie posterunek odstępowy Kochcice-Glinica KG. Udało mi się też odwiedzić stacje na których, nie byłem od ponad 10 lat czyli Bąków, Sowczyce czy Stare Olesno, porównanie takich zdjęć będzie ciekawe, na razie są one w opracowaniu.
Odnośnie bieżącej serii zdjęć ciekawe są zdjęcia maszyn z Zakładów Chemicznych w Rudnikach (zdjęcia zza płota) oraz maszyny na samej stacji Rudniki koło Częstochowy. Ciekawe są też zdjęcia z Rud, tu zdjęcia są z dwóch lat 2018 i 2021. Sama lokomotywownia i stacja Rudy bardzo fajnie się rozwija, jest dużo miejsc gastronomicznych, można pojeździć drezyną ręczną, dla najmłodszych jest też park linowy dostępne są pamiątkowe magnesy na lodówkę i oczywiście można przejechać się pociągiem w 2018 roku tylko do stacji Paproć, a podczas mojej drugiej wizyty można było dojechać już do stacji Rybnik Stodoły. Do samej lokomotywowni wejść nie można, trzeba oglądać ją z zewnątrz jednak mi udało się tam dostać, aczkolwiek większa część terenu stacji jest dostępna dla turystów.
Zapraszam do oglądania.
Widok na południową stronę peronu stacji.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Główne dojście do peronu jest przez kładkę nad torami, jednak osoby niepełnosprawne mogą dojść do peronu dzięki zwykłemu przejściu przez tory. Tylko trzeba wcześniej dać znać ... PKP PLK tak ze dwa tygodnie wcześniej żeby mogli otworzyć.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Solidne przejście nad torami (betonowe i nie "buja się"). Umożliwia dojście do peronu z obydwu stron torów.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Koniec peronu i widok na północ w stronę Radomska.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Widok z peronu w stronę Częstochowy (na południe).
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: WDEF nr 8
Rok produkcji: nieznany
Producent: nieznany
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Pojazd ten ma swoją tabliczkę znamionową na której, wszystkie identyfikacyjne dane, nie zrobiłem zdjęcia bo nie zauważyłem gdzie jest.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: WDEF nr 8
Rok produkcji: nieznany
Producent: nieznany
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Lilipucia kolejka wozi pasażerów po skansenie w Tarnowskich Górach.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: TKbb 9690
Rok produkcji: 1917
Producent: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH Berlin (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Uszkodzona tablica znamionowa na lokomotywie, ta tabliczka ma ponad 100 lat.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: TKbb 9690
Rok produkcji: 1917
Producent: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH Berlin (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Parowóz bezogniowy swój "duży brzuch" wdzięczy tu w skansenie.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: T49-116 (Ryś) ex Heeres Feldbahn: 24003, PKP: T2-64, PPRK: 24847 PKP: T1-30, od 1963 r., T49-116 (Nr fabryczny: 1682)
Rok produkcji: 1940
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Podobne lokomotywy można spotkać we Wenecji i na dworcu w Dęblinie.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: Ryś 19 (Huta Zygmunt 19) (Nr fabryczny: 1682)
Rok produkcji: 1946
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce SP. Akc., Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Niszczejąca tablica znamionowa.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: Ryś 19 (Huta Zygmunt 19) (Nr fabryczny: 1682)
Rok produkcji: 1946
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce SP. Akc., Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Wąskotorowa lokomotywa całą swoją służbę pracowała w przemyśle ciężkim.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: Tyb4-1221 ex Opalenitzer Kleinbahn: 6 Kaiserhof, 6 Duszniki PKP-B: Txb2-1221, Tyb4-1221 (od 1961 r.)
Rok produkcji: 1906
Producent: Henschel & Sohn Cassel (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Parowóz od dawna prezentuje się na terenie skansenu.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: TKh12-6322
Rok produkcji: 1910
Producent: Krauss & Co. Linz (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Numer seryjny parowozu oraz rok produkcji. Tabliczka znamionowa.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: TKh12-6322
Rok produkcji: 1910
Producent: Krauss & Co. Linz (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Nie wiem co oznaczają te małe cyfry na parowozach (tu "13"), być może jest to wewnętrzne oznaczenie eksponatów.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Oznaczenie: Las49 25 (Zakłady Cynkowe Silesia 25) (Nr fabryczny: 3258)
Rok produkcji: 1953
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Tabliczka z naprawy tego parowozu.
Uploaded | 27 października 2022 |
Oznaczenie: Las49 25 (Zakłady Cynkowe Silesia 25) (Nr fabryczny: 3258)
Rok produkcji: 1953
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Tabliczka znamionowa producenta parowozu.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: Las49 25 (Zakłady Cynkowe Silesia 25) (Nr fabryczny: 3258)
Rok produkcji: 1953
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Lokomotywa nie ma zderzaka czołowego jednak zachowała się lampka czołowa.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: Px4-1614
Rok produkcji: 1936
Producent: Podolska Wytwórnia Parowozów im. Ordżonikidze (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Lokomotywa z wagonem na węgiel.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Oznaczenie: Px4-1614
Rok produkcji: 1936
Producent: Podolska Wytwórnia Parowozów im. Ordżonikidze (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Wąskotorowy parowóz na terenie skansenu.
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Dźwig kolejowy firmy Usines Emile Duray (Belgia) wyprodukowany w 1940 roku pracował cały czas na śląsku konkretnie w Hucie "Baildon" w Katowicach.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Poza parowozami można tutaj spotkać inne maszyny parowe wykorzystywane w dawnych czasach.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Parowozy w skansenie.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Wagonów w sumie jest pięć przy założeniu że będzie pełne obłożenie (na wagon wsiadają trzy osoby), to w sumie daje około 2 ton do uciągu dla małej lokomotywy i to idzie.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Pojedyńczy wagon kolejki do przewozu turystów.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Rozjazd kolejowy na szynach o prześwicie 184 mm.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Tory kolejka, widać profesjonalne ułożenie tych torów o rozstawie 184 mm.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Stacja kolejowa Tarnowskie Góry Skansen Maszyn Parowych. Wszystko fajnie tylko to jest ... małe 🙂
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Tory kolejki lilipuciej na terenie skansenu w Tarnowskich Górach.
Taken | 21 września 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Widok na wiatę peronową przy drugim peronie, widok z pierwszego peronu stacji.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Początkowa część drugiego peronu jest szersza, tu też znajduje się wiata przystankowa.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Środkowa część peronów przystanków, widok na południe.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Wąsko, ale może po remoncie linii będzie tutaj więcej miejsca dla pasażerów.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Jeżeli pociąg przejeżdża tu z prędkością około 100 km.h podróżni nie bardzo mają gdzie się schować.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Wąski peron numer 2, widok na południe.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Linia 145 jest używana tylko w ruchu towarowym, jednak tu jest dawny peron przy przystanku.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Peron numer 3 dla linii 145, po tej linii od dawna jeżdżą tylko pociągi towarowe.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Duża pusta przestrzeń zazieleniona.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Peron pierwszy, widok z północy na południe.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Bunkier na północnej części peronu numer 1, jest to jednoosobowy bunkier.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Peron pierwszy widok na północ, po prawej stronie wyłączony z użytkowania peron trzeci dla linii 145.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Widok z peronu numer 2 na wiatę na pierwszym peronie.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Mała wiata peronowa na pierwszym peronie, jest bardziej funkcjonalna niż wiaty na głównej stacji w tym mieście.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
System nagłośnienia na stacji, stary ale jary ... to znaczy jest sprawny.
Uploaded | 27 października 2022 |
Peron pierwszy i widok na południe.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Peron pierwszy tor numer 1 widok na północ.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Widok z kładki na perony przystanku osobowego.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 27 października 2022 |
Kładka jest betonowa, stabilna, jednak i tak zostanie zastąpiona nową konstrukcją.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Widok na kładkę przejścia na torami.
Taken | 10 listopada 2019 |
Uploaded | 26 listopada 2022 |
Następny wpis planowany jest na 26.12.2022.