Pierwszy raz w życiu jestem na podkarpaciu. Jak się okazuje jest bardzo atrakcyjne miejsce dla mnie jako fotografa kolejowego.
W tym roku nastąpiła zmiana planów urlopowych i tradycyjny wyjazd nad polskie morze został odłożony (jak z uwagi na pogodę wyjazd w podkarpackie okazał się strzałem w dziesiątkę). W tym rejonie Polski byłem tylko “palcem po mapie”, dojazd do bazy wypadowej w Polańczyku wiódł przez urokliwe miejsca, stacje Zarszyn czy Krosno Polanka, mają swój urok. Oczywiście przy średnim zadowoleniu rodziny następowały postoje jedne były krótsze inne dłuższe, ale ostatecznie nasza siedmiodniowa przygoda z tym województwem zakończyła się odwiedzeniem 34 stacji na których, nigdy wcześniej nie byłem. Udało mi się sfotografować całą linię 107 od Nowego Zagórza do Łupkowa, niestety nie dotarłem do tunelu granicznego w Łupkowie ale to jest powód żeby tam wrócić. Byłem także na części linii 108. Udało mi się odwiedzić dwie stacje graniczne wspomniany wcześniej Łupków (przy granicy ze Słowacją) oraz Krościenko (przy graniczy z Ukrainą). Stacje wąskotorowe w Majdanie i Dynowie ale i tak jest to tylko małe “liźnięcie” tego województwa. Kto wie może w 2024 roku na samotny trzy dniowy wyjazd przyjadę właśnie tutaj, na razie to tylko plany :). Zapraszam do obejrzenia pierwszej z dwóch części zdjęć z województwa podkarpackiego.
W tej serii dodałem 393 nowych zdjęć z następujących stacji:
Balnica
Czaszyn
Dynów
Kolbuszowa
Komańcza
Komańcza Letnisko
Krosno Polanka
Krościenko
Łupków
Majdan
Mokre Małopolskie
Morochów
Nowy Łupków
Nowy Zagórz
Osławnica
Rzepedź
Rzeszów Centrum
Zapraszam do oglądania.
Oznaczenie: DM90-3415
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
EVN i VKM: 95 84 5 133 415-4 NL-NS
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Po Polonizacji jednostki te będą jeździć jako SD85 skąd takie oznaczenie tego nie wiem.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3407
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
EVN i VKM: 95 84 5 134 407-0 NL-NS
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
SKPL nie będzie się "cackać" z tymi tabliczkami poleci po nich farbą bez refleksji.
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3407
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
EVN i VKM: 95 84 5 134 407-0 NL-NS
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Z informacji jakie doszły do mnie są problemy ze spolonizowaniem tych składów gdyż przekraczają one Polską skrajnię.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3407
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
EVN i VKM: 95 84 5 133 407-1 NL-NS
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Odstawione sprowadzone z Holandii składy spalinowe czekają na polonizację i dopuszczenie do ruchu.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3406
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Ta tabliczka jest ledwie czytelna, korozja robi swoje.
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3406
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Składy z zewnątrz są ubazgrane przez graficiarzy, wyglądają źle, ale przyjechały tu przejść modernizację i polonizację.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3406
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
SKPL sprowadzając te składy zadziwił polską kolej. Jedni byli i są oburzeni że ściągamy szrot z zachodu inni są zachwyceni posunięciem tego przewoźnika. Co będzie z tych składów czas pokarze.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3402
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Ciekawe czy po naprawach i polonizacjach składy te jako DM90 będą jeździć po całym kraju, ... jako Polregio.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Oznaczenie: DM90-3402
Rok produkcji: 1996
Producent: Duewag Aktiengesellschaft Werk (Uerdingen Germany) / Waggonfabrik Talbot (Aachen Germany)
SZT Typu: NS Class 3400 (DM90; SD85)
Typ: DM90
Przewoźnik: Nederlandse Spoorwegen
Przewoźnik: SKPL - Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
------------------------------------------
Przewoźnik naściągał tyle tych składów że nawet nie bardzo ma je gdzie trzymać, co prawda obecnie chyba wszystkie są w podkarpackim ale pewności nie ma "czy gdzieś po szopie nie jest jeszcze coś upchane".
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Widok na ogromny budynek dworcowy od strony torów (od strony stacji Zagórz).
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Widok na dworzec od strony Sanoka.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Dworzec od strony drogi dojazdowej, remont trwa więc dworzec wygląda jak widać.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
A myślałem że ławek tego typu już nie spotkam, a jednak się myliłem i jeszcze gdzieś na kolei jeszcze są :).
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
W momencie wykonywania zdjęć budynek dworca był w lekkim liftingu, wymieniany był dach dworca.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Mglisty dzień i stacja w Nowym Zagórzu.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Poza tym jednym torem, resztę torów zaczynają pokrywać rośliny.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Chyba większość torów jest nieczynna skoro wszystkie kursy prowadzone są po jednym torze.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Peron 4 w większej okazałości.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
To chyba jest peron numer 4, przy tym peronie zatrzymał się pociąg Polregio prowadzony składem SKPL-u.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Tor wśród traw, chyba nieczynny gdzieś tu też są perony ale nie wiem do końca w którym, dokładnie są miejscu.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Nowy Zagórz tablica zlokalizowana przy budynku dworca.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Tablica z nazwą stacji zlokalizowana pod arkadami dworca w Nowym Zagórzu.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Tu już jest droga na bocznicę stacyjną.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Droga dojazdowa do stacji.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Widok w stronę Ustrzyk Dolnych i Zagórza.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Widok w stronę Sanoka.
Taken | 24 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Wszystkie pociągi odjeżdżają z czwartego peronu, tylko trzeba go będzie znaleźć.
Uploaded | 10 września 2023 |
Budynek dawnego dworca kolejowego w Nowym Łupkowie, widać że powoli staje na nogi.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Pensjonat w Nowym Łupkowie, według Automapy nosi on nazwę Karmidło Wampira, chyba nietrafiona nazwa.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Skład niestety niszczeje ale lepsze to niż całkowite fizyczne skasowanie.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Salonka Gierka a, w zasadzie cały skład którym, jeździł ten człowiek.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Słupek hektametrowy wyraźnie wskazuje o ile kilometrów od początku linii 107 się znajduje. W tym wypadku jest to 46,4km od stacji Nowy Zagórz.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Obok toru zasadniczego stoi skład, jest to skład którym, jeździ sekretarz KC PZPR Edward Gierek.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Pusta część peronu, co ważne jest tu w ogóle peron.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Wszystkie elementy małej architektury na peronie.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Tablica z nazwą stacji, za tablicą hotel.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Wiata dla pasażerów.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Widok na południe od gabloty, tam kończy się już peron.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Na pierwszym planie gablota z informacjami dla pasażerów dalej tablica kierunkowa.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Zarządca zamontował tu wszystkie elementy stacyjne które, są montowane na stacjach, czyli gablotę z rozkładem jazdy, tablicę kierunkową, wiatę dla podróżnych, tablicę z nawą stacji, ławkę bez zadaszenia oraz kosz na odpady zmieszane.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Stary zapomniany peron w Nowym Łupkowie, choć są tu i pociągi Polregio i PKP IC.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Dojście do peronu stacji normalnotorowej widzie przez to przejście przez tory.
Uploaded | 10 września 2023 |
Mała wąskotorowa drezyna do machania.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Wąskie tory prowadzą ... morze do Rzepedź Wąskotorowej aczkolwiek tory te były częścią większej sieci kolei leśnych. Sieć ta mogła łączyć się z siecią Rzepedź Wąskotorowa - Moczarne w okolicach wsi Smolnik.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Mała chatka przy torach, obiekt monitorowany.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Za parę lat może będą tu organizowane przewozy turystyczne kto wie.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Dojście do stacji kolejowej wiedzie przez wąskie tory. Te wąskie tory.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Dalej tory prowadzą do stacji Łupków.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Widok w stronę Zagórza.
Taken | 22 sierpnia 2023 |
Uploaded | 10 września 2023 |
Następny wpis planowany jest na 26.11.2023.
Przesłałem kolejne filmy z przelotów nad stacjami:
Stacja (01473): Dalekie
Stacja (01502): Komańcza
Stacja (01504): Rzepedź
Stacja (01507): Mokre Małopolskie
Stacja (01509): Czaszyn
Stacja (01514): Krościenko
Stacja (01526): Dynów