Test
Oznaczenie: Ty45-139
Rok produkcji: 1949
Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego im. J. Stalina. Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione, Poznań (HPC) (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
Typ: Ty45
------------------------------------------
Ciężki parowóz towarowy skończył swoją pracę na emeryturze w skansenie lokomotyw.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Ty42-105
Rok produkcji: 1946
Producent: Deutsche Waffen und Munitionsfabriken (DWM), Poznań (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
Typ: Ty42
------------------------------------------
Od 3 stycznia 1946 roku dawne zakłady HCP podlegały pod centralny zarząd przemysłowy ale nazwę z wojennej zmieniono dopiero w 1949 roku więc parowóz mógł powstać jeszcze pod niemieckim szyldem Deutsche Waffen und Munitionsfabriken.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Ty2-1401 ex TE-1481 ex 52 1481
Rok produkcji: 1943
Producent: Maschinenfabrik Esslingen AG, Esslingen am Neckar (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Kolejny przedstawiciel serii Ty2 tym razem wyprodukowany w Niemczech i jak dotąd jedyny parowóz od producenta Maschinenfabrik Esslingen AG, Esslingen am Neckar znanego głównie z produkcji tramwajów serii GT4.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Ty2-446 ex 52 5134
Rok produkcji: 1943
Producent: Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau (dawniej Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce), Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Na potrzeby wojenne seria parowozów (w Polsce jako Ty2) była produkowana w różnych zakładach powstała ich w sumie około sześciu tysięcy sztuk.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TKt48-179
Rok produkcji: 1956
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe (Fablok)
Typ: TKt48
------------------------------------------
Na przykładzie tego parowozu możemy zobaczyć jaki był w nim obieg wody w kotle.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TKt48-99
Rok produkcji: 1955
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe (Fablok)
Typ: TKt48
------------------------------------------
Stary parowóz popularnej w Polsce serii tendrzaków w hali parowozowni.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TЭ 7175 ex 1042.530-4 ex TЭ-7175 ex 52 7175
Rok produkcji: 1943
Producent: Lokomotivfabrik Wien-Floridsdorf (Austria)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Pozostałości po sowieckich czasach choć sam parowóz został wyprodukowany w Austrii.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Pt47-100 ex Pt47-171
Rok produkcji: 1949
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe (Fablok)
Typ: Pt47
------------------------------------------
Potężny parowóz pospieszny prezentuje się jako eksponat.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Tw1-90 ex 57 1658 ex 5495
Rok produkcji: 1919
Producent: Orenstein & Koppel AG Berlin-Drewitz (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Przedwojenny parowóz serii Tw1 w skansenie kolejowym.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TKh 3140
Rok produkcji: 1954
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Ten tendrzak powstał w 1954 roku i jest to jeden z młodszych egzemplarzy w całym skansenie.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TKb-2845
Rok produkcji: 1924
Producent: Linke-Hofmann-Lauchhammer AG, Breslau (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Jeden z niewielu odnowionych eksponatów na terenie, łażące dziecko to nie moje.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TKh100-45
Rok produkcji: 1938
Producent: Friedrich Krupp AG, Essen (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Przedwojenny parowóz powstał w niemieckich zakładach Kruppa, puki co jedyny przedstawiciel jaki sfotografowałem wyprodukowany przez tą firmę.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: TKp 100-04 ex TKp 1149 ex 71N4416
Rok produkcji: 1924
Producent: R. Wolf AG, Magdeburg-Buckau (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Stary parowóz w 2024 roku obchodzi swoje setne urodziny.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Tx 1123 (Ośrodek Transportu Leśnego Tx 1123)
Rok produkcji: 1917
Producent: Aktiengesellschaft für Lokomotivbau Hohenzollern, Düsseldorf (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Parowozy należące do Ośrodków Transportu Leśnego mają bardzo charakterystyczne kominy i przedewszystkim są to parowozy wąskotorowe.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Oi2-29
Rok produkcji: 1940
Producent: F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik, Elbing (Niemcy/Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Tą lokomotywę przywieziono tu z lokomotywowni w Zajączkowie Tczewskim, ale poza tym nie zrobiono przy niej nic.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Ok1-112 ex 38 1698
Rok produkcji: 1915
Producent: Borsig Lokomotiv-Werke GmbH Berlin (Niemcy)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Ta lokomotywa ma już ponad 100 lat, przydałoby się choć macnąć farbą.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Ol49-71
Rok produkcji: 1953
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe (Fablok)
Typ: Ol49
------------------------------------------
W hali została ustawiona duża lokomotywa serii Ol49.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: ET21-367
Rok produkcji: 1966
Producent: PaFaWag Wrocław (Polska)
Elektrowozy Typu: ET21 (3E; 3E1; 3E1M)
Typ: ET21
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Pod halą znajduje się jedyny elektrowóz w skansenie, dziś pewnie kilku prywaciarzy chętnie wzięło by ten zabytek naprawiło byle jak żeby mogła jeździć i pewnie tachali by nią ładunki.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SP47-001
Rok produkcji: 1978
Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego H.Cegielski - HCP Poznań (Polska)
Spalinowozy Typu: SU46 i ST46 (303D)
Typ: SP47
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Wyprodukowana w 1978 roku lokomotywa niestety nie była zbyt udaną konstrukcją, szkoda ale dobrze że zachowano eksponat jako pamiątkę historyczną.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SP47-001
Rok produkcji: 1978
Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego H.Cegielski - HCP Poznań (Polska)
Spalinowozy Typu: SU46 i ST46 (303D)
Typ: SP47
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Pod prototypową lokomotywą SP47 zamontowano ławeczkę.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SP45-139
Rok produkcji: 1974
Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego H.Cegielski - HCP Poznań (Polska)
Spalinowozy Typu: SU45; SP45 i ST45 (301D)
Typ: SP45
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Tabliczka znamionowa lokomotywy SP45.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SP45-139
Rok produkcji: 1974
Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego H.Cegielski - HCP Poznań (Polska)
Spalinowozy Typu: SU45; SP45 i ST45 (301D)
Typ: SP45
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Stara lokomotywa spalinowa pasażerska w zamyśle konstrukcyjnym miała prowadzić pociągi pospieszne na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SM41-43
Rok produkcji: 1962
Producent: Ganz-MÁVAG (Węgry)
Spalinowozy Typu: SM40/SM41 (Mavag DVM 2/Ganz-MÁVAG DVM 2-2)
Typ: SM41
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Niszczejąca spalinówka serii SM41.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SP30-006 ex SM30-006
Rok produkcji: 1959
Producent: Fablok Chrzanów (Polska)
Spalinowozy Typu: SM30; SP30 (Fablok Chrzanów Ls300)
Typ: SP30
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Kiedyś te lokomotywy ciągały pociągi pospieszne, było to w czasach gdy większość na torach stanowiły parowozy.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SR61-001 ex SN61-170
Rok produkcji: 1971
Producent: Ganz-MÁVAG (Węgry)
SZT Typu: SN61 ( Ganz-MÁVAG)
Typ: SR61
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
W dawnym Ganzie zrobiono restaurację.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: EW90-12
Rok produkcji: 1928
Producent: Lokomotivfabrik Wien-Floridsdorf (Austria)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Przedwojenna jednostka elektryczne pracowała na linii S-Bahn Berlin później w ramach reparacji wojennych została przekazana do Polski i pracowała na linii SKM-ki w Trójmieście.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SM03-136
Rok produkcji: 1963
Producent: Fablok Chrzanów (Polska)
Spalinowozy Typu: SM03 (Ls150H)
Typ: SM03 (Fablok)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Seria lokomotyw SM03 jest jeszcze używana choć jak widać niektóre egzemplarze trafiają do skansenów.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: Ls40-5438
Rok produkcji: 1958
Producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego, Chrzanów (Polska)
Lokomotywy: Zabytki kolejowe
------------------------------------------
Zabytkowa lokomotywa manewrowa serii Ls40 na terenie parowozowni w Kościerzynie.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Na terenie skansenu obowiązuje oczywiście całkowity zakaz palenia.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Na terenie skansenu są różne elementy tu na przykład zapora opuszczana ręcznie.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Ważny punkt skansenu czyli toalety żeby nie robić pod lokomotywę.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Dźwig kolejowy oznaczony jako ŻK1 (Żuraw Kolejowy 1). Niestety nie mam dokładnych informacji o tym pojeździe.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Wagonik z Kolejki gondolowej na Gubałówkę ten ma oznaczenie 2, wagon z oznaczeniem 1 jest w skansenie Zduńska Wola Karsznice.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Wąskie wagoniki kopalniane służące do transportu urobku.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Dawny pług odśnieżny bez oznaczeń.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Wewnątrz budynku parowozowni są udostępnione wagony z inscenizacją dawnego zastosowania, tu wagon sanitarny.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Wagon typu brankard, dziś już takich wagonów się nie spotyka.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Sam skansen w większości jest bardzo ładnie utrzymany.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Na terenie skansenu jest sporo parowozów i innego typu pojazdów szynowych ale ich stan jest ... różny.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Parowozownia w Kościerzynie została wzniesiona w 1929 roku.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Ręczna drezyna można sobie pojeździć w ramach usługi przewodnickiej.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Kolejny typ żurawia wodnego.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Niemiecki żuraw wodny Krause Werk Neusalz Oder.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Kanał rewizyjny parowozów, dziś eksponat, należy uważać żeby nie wpaść. Zabezpieczenie taśma ... takie sobie.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Skansen w Kościerzynie jak widać jest dość popularny.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Klasyczne ławki kolejowe, jeszcze w 2023 roku spotkałem się z takimi ławkami i pewnie jeszcze nadal gdzieniegdzie będę je spotykać.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
W wagonie motorowym SR61-001 zorganizowano mały bar.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Plac na terenie skansenu z SP47.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Semafor kształtowy oraz tarcza kiedyś powszechne elementy dziś powoli stają się wyposażeniem skansenów kolejowych.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Tory prowadzące do hali parowozowni dziś główny obiekt skansenu.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Betonowa fontanna ale chyba ktoś zapomniał nalać wody.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Rozjazd krzyżowy, chyba eksponat.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Tabliczka z nazwą ... skansenu.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Peron oraz tabliczka z nazwą stacji Kościerzyna Skansen.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
W tym małym budyneczku kupuje się bilety do skansenu.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Tu nieco inna makieta stacji i parowozowni w Kościerzynie.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Ta makieta przedstawia układ stacji Kościerzyna wraz z parowozownią.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Brama wejściowa na teren skansenu.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
W środku rzeźby na terenie skansenu chyba jest ... miejsce na ognisko !?
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Ta tablica pokazuje jak realizowana była rzeźba "Kręgi". To nie kolejowe na tym się nie znam :P.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Tablica informuje o "rzeźbie 18-stego południka".
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Skansen kolejowy i jest coś jeszcze ... 18 południk. W tamtym miejscu.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Kolejna tablica unijna już nieco wyblakła.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Tablica unijna informująca o rewitalizacji zabytków kolejowych.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Na wejściu do skansenu wita nas tablica informująca o cenach biletów.
Uploaded | 16 lutego 2024 |
Oznaczenie: SA136-017
Rok produkcji: 2015
Producent: PESA Bydgoszcz (Polska)
SZT Typu: SA131; SA132; SA133 i SA134 (PESA 218M)
Typ: SA136
Przewoźnik: Przewozy Regionalne Oddział Pomorski z siedzibą w Gdyni
Przewoźnik: SKM Trójmiasto
------------------------------------------
Ten pojazd jest w malowaniu Przewozów Regionalnych oddziału w Gdyni jednak kurs wykonuje SKM Trójmiasto sam pojazd należy do Urzędu Marszałkowskiego województwa pomorskiego.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Oznaczenie: WM-15A Nr 379
Rok produkcji: nieznany
Producent: ZNTK Stargard (ZPS Sp. z o.o. Stargard) (Polska)
Lokomotywy: Maszyny torowe (ZPS/ZNTK Stargard)
Typ: WM-15
EVN i VKM: 99 51 9 483 203-7 PL-PLK
Przewoźnik: PKP Polskie Linie Kolejowe
------------------------------------------
Wyłączona drezyna PKP PLK na bocznych torach stacji.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Pierwszy peron stacji w kierunku wyjścia z peronu.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Budynek kościerskiego dworca od strony torów.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Tablica z nazwą stacji na pierwszym peronie.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Znacznik zatrzymania czoła pociągu przy drugim torze w kierunku południowym, może sporadycznie jeżdżą tu pociągi pospieszne, które mogą wykorzystać całą długość tego peronu.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Widok z południowej części pierwszego peronu w kierunku północnym.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Pusta część pierwszego peronu stacji, peron drugi jak widać jest nieco krótszy.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Duża tablica z nazwą stacji na pierwszym peronie.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Nieużywany tor drugi w kierunku Wierzchucina, na południe jeżdżą przeważnie pociągi towarowe, które korzystają z innych torów stacji.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Szynobusy nawet i trójczłonowe nie są w stanie wykorzystać całej długości peronu.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Pusty zmodernizowany peron, szkoda że tylko jeden.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Konduktor niecierpliwi się godziny odjazdu ze stacji w kierunku Gdyni.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Dworzec PKP w od strony pierwszego peronu.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Dworzec kolejowy w Kościerzynie ukazany z przejścia między torami.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Nieco inne ujęcie na sam budynek dworca od strony placu dworcowego, przyległych budynków nie udało mi się tu zamieścić.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Niestety w momencie wykonywania zdjęć nie dysponowałem jeszcze szerokim obiektywem, stąd też ujęcie na kościerski dworzec od strony placu dworcowego jest bardziej od boku dworca.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Od tej strony budynek dawnego magazynu nie prezentuje się okazale (najdelikatniej mówiąc).
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Widok na dawny magazyn od strony torów.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
W dawnym magazynie kolejowym mieści się dziś autoszkoła.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Kolejowa wieża ciśnień zyskała nowe życie, jest teraz masztem nadajnikowym różnych operatorów telefonicznych.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
O tym że kasa jest obsługiwana świadczy napis że prowadzi ona sprzedaż biletów SKM Trójmiasto.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Kasa biletowa wbrew pozorom jest czynna.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Wnętrze kościerskiego dworca kolejowego.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Tablica mówiąca o rewitalizacji i modernizacji tzw. Kościerskiego korytarza kolejowego.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Peron drugi jest ubogi w elementy dla pasażerów, ale po mimo tego jest zamontowane oświetlenie.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Drugi peron jest niski to nieco utrudnia pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągu ale dla mnie z pewnych względów takie perony są dużo wygodniejsze niż współczesne konstrukcje.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Tablica z nazwą stacji na drugim peronie.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Tablica z nazwą stacji na pierwszym peronie.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Kosz i ławka na pierwszym peronie stacji.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Oznaczenie torów 1 i 2 na zmodernizowanym peronie, na drugi nie zmodernizowany peron podjeżdżają pociągi z i do Chojnic.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Wiata przystankowa dla podróżnych oczkujących na pociąg.
Uploaded | 15 lutego 2024 |
Widok w kierunku wyjścia z peronu.
Uploaded | 15 lutego 2024 |